Перспективы и риски приватизации облэнерго

ФДМ рoзрoбив прoeкт зaкoну прo привaтизaцію, в якoму прoпoнує збільшити тeрмін між oгoлoшeнням тa aукціoнoм дo 180 днів. Цe дoзвoлить збільшити стрoки вивчeння oб’єктів відпoвіднo дo міжнaрoдниx стaндaртів.
І цe при суттєвoму зрoстaнні тaрифів! При мoнoпoльнoсті oблeнeргo в рeгіoні!
Фoнд дeржмaйнa підгoтувaв зміни дo відпoвіднoгo пoлoжeння. Цe дoзвoлить учaсникaм aукціoну пoдaвaти гaрaнтію від пeршoклaснoгo міжнaрoднoгo бaнку або розмістити гарантійний депозит у грошовій формі.
ФДМ створив робочі групи і моніторить хід вирішення проблеми в обленерго.
Тож цей пункт викликає у них справедливий острах. Радники розповідають інвесторам страшні історії, як колись учасники аукціону не могли отримати свої гроші, а про рейтинг української банківської системи їм і розповідати не треба.
* * *
Тепер головне — не відлякати потенційних покупців втягуванням обленерго в корупційні скандали, політичними антиінвестиційними заявами і нарощуванням боргів. Зі спілкування з інвесторами ми розуміємо ризики енергетичної приватизації і намагаємося їх мінімізувати. Основних ризиків п’ять.
Швидше за все, це наслідки неефективного менеджменту і корупції на підприємствах. Зараз вони перевищують 4 млрд грн. Паралельно підприємства нарощують борги. У деяких обленерго борги перевищують їх оціночну вартість!
Тому приватизація обленерго потрібна терміново, в найкоротші строки, поки електромережі ще зовсім не зносились, а самі підприємства не пустили у банкрутство, як це вже відбулося з понад тисячею державних підприємств.
Фонд зі свого боку вітає прийняття закону про незалежного регулятора і вже відправив листи на ім’я Прем’єр-міністра і Голову Верховної Ради з пропозицією терміново ухвалити ще один закон – з поясненням, що це допоможе провести результативну приватизацію і отримати кошти в бюджет вже в 2016 році.
Ось порівняйте: за шість місяців 2016 року порівняно з цим же періодом 2015 року виручка п’яти обленерго зросла на 20% до 10,2 млрд грн, а EBITDA, ключовий показник дохідності підприємств, впав майже удвічі до 396 млн грн.
Перша — ризик подальшого зменшення прибутковості обленерго і збільшення їх боргів.
За 45 днів вони мусили приїхати, подати документи, вивчити документацію, написати аналітичні звіти і повернутися, аби презентувати їх своєму керівництву.
Ризик 3. Гарантійний внесок, 5%, відлякує інвесторів. Причому, відлякує не сума, а те, що її потрібно покласти на депозит в банк на території України.
За чутками, в часи Януковича готувалася їх адресна приватизація, для конкретного інвестора, але тоді просто не встигли.
Деякі іноземні інвестори готові вкладати в обленерго тільки спільно з ЄБРР. Для них готовність ЄБРР брати участь в інвестиціях — своєрідний гарантійний захист від реприватизації та інших потенційних наслідків політичної та економічної нестабільності в Україні. Ризик 2.
Редакція не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Все про: приватизация, облэнерго, ФГИ Точка зору редакції «Економічної правди» та «Української правди» може не збігатися з точкою зору автора.
Друга причина — низький рівень капітальних інвестицій у розвиток підприємств. Наприклад, капітальні інвестиції у Черкасиобленерго — 1%, у Запоріжжяобленерго — 0,1% у 2014 році. В середньому по шести обленерго він становить 3%.
* * *
Одразу після енергетичної конференції, проведеної ФДМ спільно с USAID у червні 2016 року, близько 15 компаній проявили інтерес до підприємств. Ми відчуваємо, що в іноземних інвесторів є інтерес до наших обленерго.
З цією ж проблемою ми стикнулися ще на ОПЗ: інвесторам не вистачило часу для прийняття рішень, оскільки остаточно вони повірили в проведення приватизації і почали активно працювати лише після оголошення про продаж.
Fondul Proprietatea

Накануне аукциона. Игорь Билоус, председатель Фонда государственного имущества Украины

Колонки автора

ОПЗ: продавать нельзя оставить

Румынское чудо. Пять мифов о продаже ОПЗ

Фонд держмайна готує до приватизації шість обленерго: Хмельницьк-, Тернопіль-, Харків-, Миколаїв-, Запоріжжя-, Черкасиобленерго.
Ризик 1. 45-денне вікно між оголошенням та аукціоном недостатнє для вивчення інвестором об’єктів приватизації.
Тепер слово за Мін’юстом. Антимонопольний комітет і Національна комісія з цінних паперів і фондового ринку підтримали ці зміни.
Сподіваюся, ми зможемо отримати такий лист від ЄБРР і щодо обленерго. Це дозволить залучити на аукціони більше учасників. Готуючи до приватизації ОПЗ, ми отримали від ЄБРР листа про готовність організації кредитувати або частково брати участь в інвестуванні.
З тих пір вони перебували в управлінні фонду, накопичуючи борги і скандали.
Вона не претендує на об’єктивність та всебічність висвітлення теми, про яку йдеться. Колонка є видом матеріалу, який відображає винятково точку зору автора.
Є дві вагомі причини. Чому настав час їх приватизувати?
За таких темпів населення і підприємства Черкаської та Запорізької областей через десяток років зіткнуться з проблеми із постачанням електроенергії.
У деяких обленерго відсутні всі документи на землю та об’єкти нерухомості, що їм належать. Ризик 4.
Їх було передано до ФДМ ще у 2011-2012 роках. Чому їх не приватизували ще тоді, як інші подібні активи, невідомо.
Міжнародний радник Фонду державного майна, найбільша в світі консалтингова компанія Deloitte, а також члени Міжнародної робочої групи з питань приватизації при Кабінеті Міністрів України (Постанова КМУ №525) пропонують не оголошувати аукціони, поки не будуть прийняті згадані закони, що встановлюють нові, євпропейські правила гри на ринку електроенергії.
Не повністю прийнято нове законодавство у сфері енергетики. Наразі інвесторам складно зрозуміти, за якими правилами буде жити ринок електроенергії, а тому важно скласти бізнес-план і оцінити вигідність такої покупки. Інвестори також очікують на впровадження RAB-регулюючого тарифу, який спочатку планувався на 1 квітня, потім на 1 жовтня 2016 року. Ризик 2.
Завчасно виявивши ризики, ми разом з урядом та парламентом повинні виконати нашу «домашню роботу» і підготувати якісну прозору приватизацію. За роботу! Тільки тоді отримаємо повноцінну реформу у сфері енергетики і якісні послуги.

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Комментарии закрыты.